Kencing Berbuih. Normal Ke Tidak?

Kencing berbuih. Normal ke tidak?

Kencing berbuih. Normal ke tidak. Tak sangka pula yg kencing berbuih ni juga salah satu petanda buah pinggang mak sudah mula rosak! Mmg ngeri. Aku nak khabar pada kawan-kawan semua supaya hal ini menjadi satu pengajaran dan jangan ambil sambil lewa saja. Bermula dengan simptom kencing saja dan tup-tup buah pinggang mak aku sudah rosak. Mungkin agak memalukan apa yg nak diceritakan, tapi ni lah realiti.

 

Aku dan mak tidak pernah terfikir yg petanda kencing berbuih ini adalah salah satu simptom awal pada buah pinggang dia. Utk pengetahuan kawan-kawan, mak adalah suri rumah dan sentiasa membuat kerja rumah, cuci baju, bersihkan rumah, mop dan macam-macam lagi. Biasa la mak-mak kita semua pantang tidak boleh duduk diam. Jadi setiap kali mak ada terasa sakit pinggang dia memang tidak ambil kisah sangat. Dia hanya ingat sakit sikit-sikit tu adalah perkara biasa bila sudah berumur.

 

Sebelum ni mak memang selalu mengadu yg dia sentiasa perasan setiap kali kencing mesti ada tinggal buih yg banyak dan tidak hilang. Buih banyak macam sabun. Aku sendiri fikir perkara ini adalah biasa jika kalau kencing memang ada buih tu, mungkin sebab kencing laju. Tapi lama kelamaan aku tengok pelik sebab aku memang pasti tiada air sabun yg masuk ke dalam mangkuk tandas. Silap aku juga sebab tidak ambil tindakan awal.

 

Pada bulan 10 lepas ,mak tiba-tiba call aku. Waktu itu aku sedang bekerja. Kata mak yang warna air kencing dia ada kemerah-merahan sedikit seakan ada bercampur dengan darah. Sejak kebelakangan itu dia ada mengadu sakit-sakit menyucuk di bahagian pinggang dan terasa macam terbakar pada belakang pinggang. Waktu itu aku mula rasa tidak sedap hati dan risau akan keadaan mak yang simptom-simptom sakit sudah semakin teruk. Aku hanya nak sedapkan hati mak, mungkin sebab dia tidak minum air yg cukup kot. Mak memang ada masalah kencing manis dan darah tinggi dan dia hanya bergantung dengan ubatan dari hospital. Nak kata dia makan ubat setiap hari tidak juga, selalu juga culas. Aku pernah bising pada dia yg dia kena disiplin makan ubat kalau tidak penyakit dia tu boleh melarat dan menjadi komplikasi yg lebih teruk. Pernah dia marah dan mengamuk dekat aku sebab tegur dia berkenaan dengan makan ubat ni. Jadi sejak tu aku hanya cuma diam saja dengan harapan tiada apa-apa terjadi pada dia.

 

Selepas dalam seminggu, kaki mak mula bengkak-bengkak , kadang kala ada terasa sakit pada bengkak dia dan kadang-kadang tidak. Sejak tu dia kerap rasa nak kencing. Kejap-kejap pergi ke tandas dan tidak dapat kira berapa banyak kali ke tandas setiap hari. Sudah lah kerap ke tandas tapi kencing pula tidak lawas dan tidak puas. Setiap malam waktu tidur mak juga kerap bangun ke tandas sehingga 3-4 kali. Bila sudah makin menjadi-jadi terus tidak fikir banyak dan aku ambil cuti dan bawa mak pergi hospital buat full body check up. Biasa lah kalau pergi hospital aku ni jenis yang berdebar-debar macam aku yg tengah sakit walhal muka mak macam relax tiada apa berlaku. Jumpa doktor, mak cerita semua apa yg berlaku. Pada mulanya doktor suspek mungkin mak ada batu karang. Mak kena cucuk dan darah dia diambil untuk diuji. Kami tunggu keputusan dalam 2 jam juga.

 

Keputusan darah mak sudah keluar dan sangat tidak memuaskan. BUAH PINGGANG MAK DAH ROSAK! Buah pinggang mak sudah di tahap 4…Allahuakbar! Waktu tu aku rasa nak luruh jantung. Kelihatan muka mak pucat dan aku tidak pasti samada dia terkejut ataupun dia memang tidak sihat. Aku minta doktor terangkan berkenaan keputusan darah mak. Doc cakap tahap creatinine mak sangat tinggi dan baru kami tahu yg kencing berbuih tu adalah disebabkan ada kebocoran protein. Bacaan EGFR mak juga tidak bagus dengan bacaan 20 sahaja. Doktor pesan,kalau dalam masa terdekat jika berlaku dari tahap 4 jatuh ke 5 mak akan di nasihatkan untuk buat dialisis. Kalau sudah sampai tahap itu kena buat tapak kata doctor samada tebuk di leher atau di kaki untuk cuci darah. Doktor ada juga beritahu jika rosak dan tidak boleh digunakan lagi boleh gunakan kaedah transplan akan tetapi dengan kos yg sangat tinggi. Kami sekeluarga juga tidak mampu menampung kos prosedur yg sangat tinggi.

 

Waktu pulang sedang memandu aku terkenang pada mak, aku minta maaf pada dia sebab tidak ambil tindakan yg awal utk bawa mak pergi hospital jadi aku janji akan ikhtiar sebaik mungkin utk bantu rawat masalah kesihatan mak. Lepas solat maghrib, aku hubungi seorang kenalan rapat untuk menceritakan masalah mak dan ingin tahu macam mana cara boleh bantu utk masalah dia. Aku hubungi Amir sebab orang tua dia juga sudah 2 tahun mengidap masalah buah pinggang sama seperti mak. Aku dapat tahu yg masalah orang tua dia lagi teruk. Dia beritahu aku yg orang tua dia amalkan makan formulasi bijan hitam dan dan ekstrak peria polypeptide . Pada mulanya aku tidak pasti macam mana rupa bentuk produk herba tu jadi dia kongsikan cara makan dan amalkan. Aku kalau nak ikutkan memang sangat skeptikal dengan cara herba traditional tetapi Amir kata orang tua dia sekarang sudah sihat dan fungsi buah pinggang dia sudah meningkat. Bila difikirkan balik aku pun sudah janji nak ikhtiar utk kesihatan mak, jadi aku setuju untuk meminta rakan aku tolong utk dapatkan penawar tu. Dia nasihakan aku selagi ada nafas,kita kena ikhtiar utk hidup kita! Allah uji bersebab dan tiada penyakit yg tiada penawarnya kecuali mati. Lepas bercakap dengan dia dgn tidak fikir panjang aku hubungi pembekal tu dan terus beli.

 

Mak mula ambil herba bijan hitam dan polypeptide tu setiap hari. Setelah ambil selama 3 hari masih tiada apa perubahan besar berlaku dan aku mula merasakan mungkin ianya tidak berkesan. Kaki mak masih bengkak, pinggang masih sakit dan kencing masih berbuih banyak tidak seperti sebelum ini. Hari demi hari mak amalkan dan pada hari ke 5, mak ada beritahu yg sakit pinggang menyucuk tu sudah berkurangan tetapi masih ada sekali sekala. Buih dlm air kencing pun sudah banyak berkurangan. Waktu tu aku juga perasan setiap malam mak sudah tidak kerap ke tandas. Kalau ada pun hanya sekali saja dia bangun malam. Alhamdullilah, bagi aku ini mungkin adalah petanda baik kerana sudah ada perkembangan positif walaupun tidak sembuh keseluruhan lagi.

 

Lebih kurang setelah 2 minggu baru aku dapat melihat kesan yg ketara berlaku pada mak apabila bengkak kaki dia sudah surut seperti normal. Tenaga mak jangan cakap lah, macam super woman makin rancak dia buat kerja rumah. Kini kencing mak sudah tidak berbuih lagi. Perkara lucu bila kami tertumpahkan sabun ke dalam mangkuk tandas dan bila mak guna pasti dia terus panggil kami semua dan kami ketawa. Apa pun kami semua anak beranak sangat bersyukur yg mak sudah kembali sihat seperti sebelum ini. Mujur rakan aku Amir yg cadang amalkan formulasi herba tu.

 

Pada bulan 9 yg lepas aku bawa mak untuk appointment susulan dgn doc. Alhamdullilah, keputusan darah mak bagus dan buah pinggang mak sudah ke tahap 3a. Bacaan creatinine mak pun sudah turun banyak. Sejak dari itu aku juga tolong jaga pemakanan mak juga. Sekarang sudah nampak mak makin sihat dan nikmati kehidupan dia seperti biasa. Kalau kawan-kawan nak tahu, aku juga amalkan formulasi bijan hitam dan polypeptide tu sekali, bak orang kata baik mencegah dari mengubati. Mak juga sekarang dalam proses penyembuhan sepenuhnya dari masalah yg dia alaminya.

 

Moral of the story, jangan ambil sambil lewa pada kesihatan kita jika sudah ada petanda atau simptom-simptom terutamanya pada yg ada masalah kncing manis & drah tinggi, sangat perlu berhati-hati kerana ianya penyumbang pada masalah buah pinggang.

 

Mak ada pesan pada aku, yg penawar yg dia amalkan tu tidak bagus sekiranya kita simpan pada diri sendiri saja, jadi kalau ada kawan-kawan atau mak ayah yg ada masalah seperti mak, aku kongsikan cara dapatkan formulasi bijan hitam & polypeptide tu. Aku ada tinggalkan wasap pembekal tu di sini . Korang tekan je link tu kalau nak wasap dia. Mana tahu dapat membantu. Bagi aku sangat mujarab dan aku kurang pasti untuk kawan-kawan macam mana. Kalau dapat bantu apa salahnya. Semoga bermanfaat!