Ayah Ditidurkan Sebab Positif Covid

Ayah ditidurkan sebab positif covid

Ayah ditidurkan sebab positif...

 

Masih ada yg bertanya aku bagaimana ayah sewaktu ditidurkan rasa mcm mana. Tidur memang ayah tak sedar langsung dgn keadaan sekeliling. Tapi apa yg ingin dikongsikan bukan kisah ditidurkan. Ayah sudah pun sedar dan pengalaman ayah lalui ini sudah berlalu setahun yg lepas.

 

Apa yg terjadi pada ayah ialah kesan sampingan selepas jangkitan virus itu lagi kuat daripada semasa positif. Mula2 ayah tak ambil kisah katanya mungkin fikir itu adalah biasa pada sesiapa yg pernah positif.

 

Ada sekali tu, waktu ayah sedang solat. Tgh solat tiba2 dia sesak nafas & rasa semput teruk. Aku panik dan terus dudukkan ayah dan usap2 dada dia. Aku pula dah fikir ayah nak kena serangan jantung ke. Setahu aku dia tak pernah ada sakit jantung. Sejak itu ayah sudah tidak buat kerja2 berat kerana takut kena serangan lagi.

 

Episod sengsara ayah bermula, setelah seminggu ambil ubat, simptom tak berkurangan malah semakin teruk. Apa yg aku ingat ketika itu, selama 3 minggu, ayah kuat batuk sampai kadang2 termuntah. Ayah mengadu yg batuk tu membuatkan sehingga otot di perut dia sakit. Setiap masa terutama kali bila bangun pagi kahak mesti banyak & berketul2. Semua itu menyebabkan ayah tak dapat tidur lena setiap malam. Kadang2 ayah sampai terlantar bila rasa serangan semput dan sesak nafas. Ya betul2 terlantar. Sesak nafas, semput, lemah yg teramat sangat, sakit dada. Emosi apatah lagi. Rasa sugul dan muram setiap masa. Kadang2 sambil terbaring tu ayah selalu marah2 & mengamuk sbb memikirkan tak boleh nak buat kerja satu apa pun.

 

Tak tahan lagi, bawa ayah ke klinik utk dapatkan ubat. Ayah ceritakan dari awal sampai akhir, termasuklah masalah bau & deria rasa sudah tidak pulih-pulih lagi. Ayah bagitahu doktor yg dia sering sesak nafas Doktor kata ini adalah kerana paru2 ayah sudah pun berparut akibat positif tahap 5 sebelum ni. Bayangkan selama sebulan lebih sejak keluar hospital, setiap kali ayah tarik nafas, dia akan perasan. Tak boleh tarik dalam2. Bercakap pun mcm tak cukup nafas kadang2.

 

Seperti biasa diberikan lagi ubat batuk dan ubat kurangkan sakit.

 

Rawatan demi rawatan, sejak serangan pertama kesihatan ayah turun naik. Ya, simptom dah tak seteruk dulu tapi masih mengganggu rutin harian. Sentiasa sesak nafas. Batuk & kahak masih ada. Ubat ada yg membantu ada yg tidak.

 

Sampailah satu ketika, aku terdetik, sampai bila ayah nak kena makan ubat. Aku mengkaji apa yg tubuh seseorang rasa dan alami selepas positif. Setelah baca, mengkaji, kita hanya ambil ubat yg boleh mengurangkan simptom dan pada masa yg sama mempunyai kesan sampingan

Adakah cara alternatif membantu? Sejak lepas ayah positif dan kesan sampingan yg tiada kesudahannya, kenalan sekolah aku ada bercerita berkenaan super food ekstrak jus blackseed ni. Boleh dikatakan aku jenis yg tidak percaya sangat dengan jus ni. Kalau betul2 berkesan kenapa tak digunakan di hospital ye tak? Boleh bantu ramai yg ada pesakit di hospital tu.

 

Tapi mengenangkan episod sakit ayah yg takde penghujung ni, aku tawakkal je utk cuba, yelah kita org islam sentiasa percaya yg setiap penyakit ni ada penawar. Yg penting usaha utk ikhtiar cari penawar yg serasi. Jadi aku pun terus dapatkan jus blackseed ni dari pembekal kawan aku tu.

 

Bila jus tu dah sampai ayah aku dah bising2 tak nak makan sebab katanya dia sudah telan mcm2 ubat sampai sehingga benci tgk apa2 jenis ubat pun. Pujuk punya pujuk dia beralah sebab kesian pada aku ni hari2 risau pasal dia. Dalam 2 hari dia ambil masih belum ada kesan baik yg berlaku cuma kahak saja sudah berkurangan tetapi batuk dan sesak nafas masih ada. Hari demi hari sehingga hari ke 5 baru batuk ayah sudah banyak berkurangan hanya kedengaran sekali sekala sahaja. Rasa sesak nafas dan semput juga semakin kurang. Sejak itu ayah dah boleh tidur lena. Yg paling penting tenaga ayah juga sudah kembali ada. Ini mungkin kerana paru2 dia semakin beransur baik

Allahuakbar. Memang syukur sgt sbb bila lihat keadaan ayah waktu itu.

 

 Memang tidak dinafikan yg ayah masih belum sembuh keseluruhannya tapi aku lihat ayah sekarang semakin hari semakin bertenaga. Mudah mudahan dia dapat sembuh kembali seperti sebelum ni.

 

Pada kawan2 di luar sana, SOP kita kali ini sudah banyak kelaut. Masing2 buat tak kisah. Yg mana ada simpton awal baik test dan duduk di rumah. Wabak ni mmg real. Tidak kira tahap 1 ke tahap 2 ia tetap bahaya dan boleh bawa maut. Kesan dia akan menggangu sistem & organ dalaman kita. Kesan sampingan dia boleh berterusan

 

Yg terakhir, kalau ada kawan2 yg positif atau ada kesan sampingan mcm ayah aku, pastikan jgn lengah-lengahkan masa untuk merawat masalah kobid ni. Oh ya berkenaan dengan jus blackseed tu juga korang boleh cuba, mana tahu dpt membantu, setakat ni ayah memang minum jus ni sehingga skrg. Aku tinggalkan wasap no pembekal di bawah ni mungkin kawan2 boleh cuba.


Boleh wasap terus dia dekat sini .Dia banyak bantu ayah.

 

Semoga perkongsian aku ni dpt manfaat pada kawan2 semua supaya mengambil berat kesihatan kita

 

Sekian wassalam. Tolong share supaya lebih ramai dapat manfaat.